Hoe hou jij jouw thuiswerkende medewerker betrokken, productief en fysiek en mentaal fit?

Dat we in een bijzonder tijd leven, is een understatement.

En dat deze tijd een gedegen aanpak vraagt ook...

Vooral als mensen thuiswerken ontstaan er vragen zoals:

  • Welke gezondheidsmaatregelen moet ik treffen en hoe zorg ik dat deze nageleefd worden?
  • Hoe houdt ik mijn medewerker fysiek en mentaal fit?
  • Hoe hou ik contact met mijn medewerker, nu mijn aandacht door andere zaken opgeëist wordt?
  • Hoe help ik mijn medewerker de juiste balans tussen werk en privé te vinden, nu ze vanuit hun huis moeten werken?
  • Hoe coach ik mijn medewerkers door deze tijd heen?
  • Welke praktische tips en begeleiding kan ik mijn medewerkers geven?
  • Hoe monitor ik het welzijn van medewerker nu ik deze niet dagelijks zie?
  • Wat heeft mij medewerker überhaupt nodig?
  • Hoe laat ik mijn waardering blijken voor hun flexibiliteit en aanpassingsbereidheid?

'Natuurlijk heb je het als organisatie zelf al zwaar om de crisis door te komen. Des te uitdagender is het om ook de individuele thuiswerkende medewerker te blijven zien en ondersteunen.' 


Waarom 30 minuten sessies?

Verbinding houdt je sterk

Of medewerkers nou wel of niet van thuiswerken houden,  maximaal contact houden is The Key voor optimale inzetbaarheid van je mensen. Dat kan heel gemakkelijk door dagelijks even digitaal in te checken, door e-koffiedrinken en app-groepen.  Voor een korte periode zijn dit prima interventies. Voor langere tijd is echter een andere aanpak vereist. Een van de meest gehoorde issues van de thuiswerkende medewerkers is het ervaren van eenzaamheid (zeker wanneer de medewerker alleenstaand is), het missen van overleg en de tijd om echt gehoord te worden. Daarnaast blijkt er behoefte te zijn aan een positieve stimulans en tools om te kunnen dealen met de situatie zoals deze -misschien nog wel een tijdje- is.

Thuiswerken maximaal ondersteunen

Zoals eerder beschreven; wanneer nu de meeste aandacht uitgaat en nodig is voor het managen van de organisatie en zorgen voor continuïteit van het primaire proces, is het ondersteunen van thuiswerkenden een uitdagende taak. En daarnaast: wellicht heb jij als eigenaar, manager of teamleider niet de coach-skills die nodig zijn om de medewerker door deze tijd heen te loodsen. Dan bieden deze 30 minuten sessies een optimale oplossing.

Aandachtsgebieden

Fysieke gezondheid • Emotionele gezondheid • Mentale gezondheid • Productiviteit • Balans werk-privé • Zichtbaarheid, Communicatie & Betrokkenheid • Financiën 


'Treat employees like they make a difference and they will.'


Waar lopen thuis werkende medewerkers zoal tegenaan?

  • Zorgen om het bedrijf: overleven we het of niet?
  • Aanpassingsproblemen
  • Het niet kunnen dealen met de huidige situatie, blijven piekeren
  • Zorgen om eigen gezondheid en gezondheid van naasten
  • Sociaal isolement, vooral als de medewerker single is
  • Gezondheidsklachten door verkeerd ingerichte thuiswerkplek
  • Problematische communicatie met collega's of klanten
  • Onjuiste werkvoorraad of onvoldoende capaciteit om dit weg te werken
  • Missen van motivatie en creativiteit
  • Depressie, teneergeslagen zijn
  • Onzichtbaarheid en afhaken als er geen toezicht is
  • Missen van overzicht

Wat bieden we?

Monitoring van het welzijn van de medewerk dmv de scan

Online gesprekssessies van 30 minuten per medewerker

Verslaglegging, advies en praktische tips en interventies


Hoe?

Stap 1: Vormgeven van een korte online scan.

De medewerker kan zichzelf ranken op verschillende aandachtsgebieden. Denk aan: balans werk en privé, (mentale) gezondheid, zingeving, taakuitvoering, ontspanning, ect.

Stap 2: Voorafgaand aan de 30 minuten sessie vult de medewerker vult de scan in. 

Met de uitkomsten van de scan zoeken we de juiste professional en kunnen we tijdens het gesprek gelijk doorpakken op de aandachtsgebieden die acuut aandacht vereisten.

Stap 3: De online 30 minuten sessie. 

De medewerker ontvangt praktische tips en tools om gelijk mee aan de slag te gaan, gericht op:

  • Betrokkenheid
  • Productiviteit
  • Fysieke en mentale gezondheid

Stap 4: Verslaglegging van het gesprek

Van de scan en het gesprek ontvangt de medewerker een verslag dat hij zelf kan aanvullen en vervolgens doorstuurt aan zijn leidinggevende.

Stap 5: Advies en eventuele doorverwijzing

Denk aan professionals op het gebied van ARBO, sport en beweging, fysio, coaching, productiviteit en mindset.

(Optioneel) Stap 6: Samenvatting- en  overzichtsrapportage.

De uitkomsten van de scans en de gesprekken kunnen gebundeld worden, zodat inzichtelijk wordt wat de sterktes en zwaktes van de organisatie of het team zijn.


'De impact van zorg en waardering voor de medewerker is niet alleen terug te vinden in minder verloop en een lager ziekteverzuim, maar ook het algehele succes van de organisatie'


Wat levert het op?

  • Minder zorg, je weet dat het welzijn van de medewerk gemonitord wordt
  • Direct inzicht in aandachtsgebieden die actie vereisten
  • Direct toepasbare oplossingen en interventies voor de aandachtsgebieden
  • Kostenbesparing
  • Tevreden medewerkers, doordat ze zich gezien en gehoord voelen 
  • Krachtige medewerkers,  die weten hoe ze goed voor zichzelf en de organisatie kunnen zorgen
  • Verlaagt ziekteverzuim 
  • Verantwoordelijke medewerkers
  • Een positief werkgeversimago, de aanpak helpt je je verantwoordelijkheid te nemen als werkgever

Tarief

De investering voor deze sessie is € 99,- ex btw voor overleg met opdrachtgever, de op maat ontworpen analyse, een online sessie met de medewerker van 30 minuten en een korte verslaglegging van de uitkomsten.